یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون وزير علوم :

الگوي دانشگاه کارآفرين در کشور تدوين شد

اقتصاد - صنعت - کسب و کار

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰


معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، تحقق دانشگاه کارآفرين را از اولويت هاي اساسي آموزش عالي برشمرد و از تدوين الگوي دانشگاه کارآفرين براساس معيارهاي بين المللي در وزارت علوم خبر داد.

وايمکس نيوز - دکتر وحيد احمدي اظهار داشت:امکان سنجي تحقق دانشگاه کارآفرين در چند دانشگاه کشور در دست بررسي است و مدل دانشگاه کارآفرين را ناظر بر معيارهاي بين المللي بررسي و تا حدود زيادي تدوين کرده ايم.
وي با بيان اينکه الگوي دانشگاه کارآفرين هنوز نهايي نشده است، خاطرنشان کرد: مرحله انتخاب چند دانشگاه کشور به عنوان پايلوت دانشگاه کارآفرين را آغاز کرده ايم که چند دانشگاه در اين رابطه اعلام همکاري کرده اند.
احمدي درباره معيارهاي انتخاب پايلوت دانشگاه کارآفرين توضيح داد: اين کار با توجه به آمادگي و ظرفيت دانشگاه ها صورت مي گيرد و انتخاب از ميان دانشگاه هايي که علاوه بر تمايل و آمادگي لازم، از مراکز رشد و ارتباطات صنعتي قوي برخوردار هستند، صورت خواهد گرفت.
وي زمان اجراي طرح دانشگاه کارآفرين در دانشگاه هاي پايلوت را پس از تصويب نهايي و در سال تحصيلي پيش رو (96-1395) اعلام کرد.
معاون وزير علوم در تشريح محورهاي اساسي حوزه پژوهش و فناوري وزارت علوم گفت: به دنبال بررسي دقيق روندي که در مجموعه نظام آموزش عالي در دنيا و در ايران وجود دارد، ضمن توجه به جهت گيري هاي دنيا و چالش هايي که در کشور با آن مواجه بوديم، برنامه ريزي هاي کلاني انجام داده و مبناي کار خود قرار داده ايم.
وي تغيير نظام فکري دانشگاهها به سمت پژوهش محوري مبتني بر فناوري، نوآوري و کارآفريني را يکي از اين برنامه هاي اساسي برشمرد و گفت: طي دهه هاي گذشته، رشد دانشگاه هاي ما به لحاظ کمي به مرحله بيش از حد متعارف و استاندارد رسيد و کيفيت، مورد غفلت واقع شد.
احمدي به مقايسه جمعيت کلي و جمعيت دانشجويي ايران و ژاپن پرداخت و تصريح کرد: ما با جمعيت 78 ميليون نفر جمعيت، 4.8 ميليون نفر دانشجو داريم درحاليکه جمعيت دانشجويي ژاپن که 120 ميليون نفر جمعيت دارد، 2.7 ميليون نفر است و به عبارت ديگر، ژاپن با وجود جمعيتي دو برابر ما، جمعيت دانشجويي شان تقريبا نصف ايران است.
وي با ابراز نگراني از توسعه بي رويه تحصيلات تکميلي در کشور طي سالهاي اخير گفت: به طور کلي در دنيا و کشورهاي پيشرفته، درصد حضور دانشجويان در تحصيلات تکميلي، خيلي پايين است، در کشور ما روند برعکس طي مي شود درحاليکه ديگر کشورهاي توسعه يافته به خاطر برخورداري از صنايع پيشرفته، نيازمند توسعه و تحقيق بيشتر هستند.
دبيرکل شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري به تجربه حضور خود در کشور ژاپن اشاره کرد و گفت: درصد بسيار زيادي از دانشجويان تحصيلات تکميلي ژاپن، از اتباع کشورهاي جهان سوم همچون هند، پاکستان، ايران و يا چين هستند و اين وضعيت در اروپا و آمريکا هم وجود دارد.
وي درباره چرايي اين وضعيت و گرايش کمتر شهروندان ژاپن، اروپا و آمريکا به تحصيلات تکميلي توضيح داد: در اين کشورها جهت گيري دانشگاه به سمت کارآفريني و ارتباط با صنعت است، ملاک دانشجو براي ورود به دانشگاه، گرفتن مدرک نيست بلکه هدف آنها توانمندسازي و جذب در بازار کار با استفاده از خلاقيتي که در دانشگاه کسب کرده، است.
احمدي با بيان اينکه امروزه دنيا اقتصادش را با دانشگاهش پيوند زده است، گفت: دانشگاه هاي مطرح دنيا، ترمينولوژي يا اصطلاحي که ما از آن به عنوان 'اقتصاد دانش بنيان' وارتباط آن با دانشگاه استفاده مي کنيم را مبناي برنامه ريزي و عمل خود قرار داده اند.
وي ايجاد گرايش به سمت دانشگاهي که محور خلاقيت و توسعه اقتصاد دانش بنيان باشد را از خلاهاي جدي آموزش عالي کشور دانست و گفت: طبيعتا با اين گرايش، هرم آموزش عالي ما هم بايد يک هرم پايدار و معقول و مبتني بر واقعيت هاي دنيا و کشورمان باشد به اين معني که مقطع دکتراي اين هرم، بسيار محدود و سپس به سمت کارشناسي ارشد و به ترتيب کارشناسي و کارداني توسعه پيدا کند.

به هم ريختگي هرم آموزش عالي و تبعات منفي آن در عرصه پژوهش
معاون وزيرعلوم تاکيد کرد: متاسفانه هرم آموزش عالي در ايران به هم خورده است و به همين خاطر، ساختار علم و پژوهش ما در کشور، دچار چالش و مشکل شده بود که خوشبختانه، مسير اصلاح آن ناظر بر ارتقاي کيفيت در توليدات علمي و در ساختار و زيرساختها مبناي کار ما قرار گرفته است.
وي بيان داشت: مدتهاست به اين نتيجه رسيده ايم که با توجه به اشباع کمي آموزش عالي، بايد روي تقويت کيفيت در زيرساخت، نيروي انساني و همچنين در دستاوردها و خروجي هاي پژوهشي و علمي، متمرکز شويم.
احمدي درعين حال يادآور شد: در شرايط حاضر نمي توانيم جلوي توسعه تحصيلات تکميلي را بگيريم چراکه تقاضاي زيادي براي آن وجود دارد و در اين ميان، به هدفمندسازي تحصيلات تکميلي روي بياوريم به گونه اي که هم دانشجو و هم استادي که مي خواهد دانشجو بگيرد در تعريف پروژه هاي پژوهشي، ماموريت گرا باشند و هم با فراهم ساختن ارتباط دانشگاه و صنعت، پروژه ها در راستاي حل نيازهاي اجتماعي و اقتصادي تعريف شود.
وي اين تفکر که تحصيلات تکميلي بايد محور توسعه باشد را مردود و اشتباه خواند و گفت: دنياي امروز، بيشترين سرمايه گذاري را روي دوره هاي ليسانس انجام مي دهد زيرا هم جمعيت زيادي را شامل مي شود و هم دانشجو انرژي و انگيزه فراواني دارد و در سني است که سرمايه گذاري روي او مي تواند نتيجه موثري داشته باشد.
استاد دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان کرد: در کانادا، آمريکا و ديگر کشورهاي توسعه يافته، سرمايه گذاري جدي در حوزه ارتباط با صنعت، کارآفريني و توسعه فناوري در حوزه ليسانس اتفاق مي افتد و ما هم ماموريت گرايي تحصيلات تکميلي را جزء برنامه هاي جدي خود قرار داده ايم و بنا داريم روي دوره هاي ليسانس که مورد غفلت واقع شده است، سرمايه گذاري جدي داشته باشيم.
وي ادامه داد: بر همين اساس، تعاملات جدي با وزارت صنعت آغاز کرده ايم تا پيرو تفاهم نامه اي که ميان دو وزارتخانه علوم و صنعت منعقد شده است، از ظرفيت هاي صنعتي کشور مثل شهرک هاي صنعتي، کارخانجات و مراکز توليدي و مجموعه هاي صنعتي، براي ارتباط با دانشگاه ها استفاده کنيم به طوريکه شاهد حضور استادان براي مشاوره و حضور دانشجويان براي دوره هاي کارآموزي در اين محيط هاي صنعتي باشيم و انتظار داريم که اين کار به تقويت تعامل موجود و همچنين افزايش يادگيري و مهارت آموزي و هم آشنايي دانشجويان با محيط کار منجر شود.

 

منبع : ايرنا

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو